ايجى ميديا

الخميس , 25 أبريل 2024
ايمان سمير تكتب -وقالوا عن الحرب)مني خليل تكتب -اثرياء الحرب يشعلون اسعار الذهبكيروش يمنح محمد الشناوي فرصة أخيرة قبل مواجهة السنغالايمان سمير تكتب -عيد حبعصام عبد الفتاح يوقف الحكم محمود بسيونيمني خليل تكتب -غياهب الايام الجزء الرابعالمصرى يرد على رفض الجبلاية تأجيل لقاء سيراميكا: لماذا لا نلعب 9 مارس؟مني خليل تكتب -غياهب الايام الجزء الثالثمني خليل - احسان عبد القدوس شكل وجدان الكتابة عنديالجزء الثاني / رواية غياهب الأيام كتبت / مني خليلإحاله المذيع حسام حداد للتحقيق وإيقافه عن العملتعاون بين الاتحاد المصري للدراجات النارية ودولة جيبوتي لإقامة بطولات مشتركةغياهب الايام - الجزء الاول - كتبت مني خليلاتحاد الكرة استحداث إدارة جديدة تحت مسمى إدارة اللاعبين المحترفين،كيروش يطالب معاونيه بتقرير عن فرق الدورى قبل مباراة السنغال| قائمة المنتخب الوطني المشاركة في نهائيات الأمم الأفريقية 🇪🇬 .... ⬇️⬇️اللجنة الاولمبية تعتمد مجلس نادي النصر برئاسة عبد الحقطارق رمضان يكشف سر عدم ترشح المستشار احمد جلال ابراهيم لانتخابات الزمالكنكشف البند الذي يمنع الدكتورة دينا الرفاعي من الاشراف علي الكرة النسائيةوائل جمعة نتتظر وصول كيروش

سمر صلاح تكتب -أزمة الهوية ..أنا بنت مين يا دادا

- كتب   -  
سمر صلاح تكتب -أزمة الهوية ..أنا بنت مين يا دادا
سمر صلاح تكتب -أزمة الهوية ..أنا بنت مين يا دادا

 
"عليك أن تتصالح مع نفسك عشرات المرات فى النهار لأانه إذا كان فى قهر النفس مرارة فإن فى بقاء الشقاق بينك و بينها ما يزعج رقادك "                 فريدريك نيتشه
ايه الكلام الكبير دة واحدة واحدة كدة ..
من أصعب الأسئلة اللى ممكن تتسأليها فى حياتك أنتى مين ؟ أنا فلانة اسمى كذا سنى كذا درست كذا بنت فلان صديقة علان اجابات كتير صح بس مش بتجاوب على السؤال انتى مين ؟
يمكن لو اتسألتى انتى بتعملى ايه فى حياتك و لا اتسالتى فى مقابلة شغل عرفى نفسك "Introduce Yourself"  يبقى الاجابات اللى فوق دى هى الاجابات النموذجية و المنطقية جدا لكن لو سألتى نفسك أنا مين أعتقد مش دى الإجابة .
السؤال دة عشان يتجاوب محتاج واحدة عندها وعى بنفسها عارفة نفسها و مصاحباها عارفة هى مين و عاوزة ايه و عايشة ليه ايه أحلامها و ايه اللى بيحركها ايه مميزاتها و ايه عيوبها ؟
السؤال دة محتاج وعى و تركيز و وقت و علاقة مع النفس و اكتشاف حاجة جديدة كل يوم انتى مش مجرد بنت و لا زوجة و لا أم و لا طالبة و لا مدرسة و لا و لا .....
أنتى أكبر من الأدوار اللى بتلعبيها فى الدنيا أكبر من المناصب و العناوين و اليفط اللى متعلقة فى حياتك .
عارفة الوردة ؟ أنتى زى الوردة كدة كلورقة جميلة فى الوردة دى بتكون عبارة عن دور معين بتلعبيه فى حياتك الورق دة هو اللى الناس بتشوفه و بتعجب بيه و بتقنعك أن هو دة أنتى مع أن دة مش صح !!!!!
لو أنتى بتعرفى نفسك على إنك مرات فلان و لا أخت علان و لا اللى بتشتغل فى المكان المعروف دة انتى بجد هتبقى ضعيفة و هشة جدا عارفة ليه ؟
عشان لو خسرتى جوزك و لا وظيفتك أو أى دور من أدوار حياتك هتلاقى نفسك وقفتى و مبقتيش فاهمة طب أعيش ازاى اكمل حياتى ازاى ؟
أنا غبية و لا ذكية ؟ شاطرة و لا فاشلة ؟ قوية و لا ضعيفة ؟ فى اللحظة دى اتعاملى مع نفسك زى ما تكونى بتربى طفل وسعى له الدايرة و خليه يكون صداقات و يحتك بالمجتمع فكرى له هيدرس ايه و هيلعب رياضة أيه وهيصاحب مين ؟
شوية و هيكبر جواكى سؤال أنا مين و عاوزة ايه و دة طبيعى جدا لا و ظاهرة صحية كمان .
أطلعى من الدايرة اللى كل اللى حواليكى قاصد يخليكى جواها متخليش حد يمليكى أنتى مين و يقولك تعملى ايه و متعمليش ايه و يفرض عليكى بشكل ما نبقى شبه بعض فى اللبس و الشكل و التفكير و  نعيش نفس ألاهداف و الأفكار و يقنعك أن دة الصح و دى الحياة و أن بالظبط هو دة النجاح أنتى أم فلازم تعملى كذا انتى مطلقة فمستقبلك شكله كذا انتى بنت مينفعش تعملى كدة و لا أحلامك تبقى شكلها كدة أدرسى دة و اتجوزى دة قوالب و بنتحط فيها كلنا لحد ما بنبقى من غير هوية بس متقلقيش غالبا هتقلب تمرد لحد ما تطلعى برؤية واضحة لنفسك بعد مشوار كتير من التجارب و الأخطاء و ساعتها هتخلصى من أزمة الهوية و هتعرفى "أنا بنت مين يا دادا" .
و أوعى تنسى طول ما انتى قوية أنتى مرغوبة .

التعليقات